Genealogische website van Cees Hagenbeek

Thierry III van Bourgondië
 
Thierry III (Theoderich III, Theuderic III) van Bourgondië (Rex Francorum, Thedoric de Neustrië (Merovingiens)), geb. in 650, koning van Bourgondië 670-673, ovl. Arras [Frankrijk] tussen 2 sep 690 en 12 apr 691 , begr. St Waast [Frankrijk].

tr. in 675
met

Clothilde (Clotilde, Doda, Dode) Francs Ripuaires (van Herstal, van Metz), dr. van Ansegisel van Autrasië (hertog der Franken) en Begga van Lander, geb. circa 650, https://gw.geneanet.org/mbaza?lang=nl&pz=camille&nz=bazanegue&p=sainte+chrothechilde+rothilde+ou+sainte+clotilde+dite+doda&n=d+herstal, regentes, ovl. in 692, begr. St Waast [Frankrijk] op 5 jun 692.

 

Uit dit huwelijk 5 kinderen:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Chrotlinde*675  †708  33
Berthe*670 Bitburg [Duitsland] †721 Laon [Frankrijk] 51
Clovis III  †694   
Childebert III*683  †711  28
Clotaire IV*682  †719  37


Codoule van Metz
Codoule (Chlodulf) van Metz, geb. circa 609, bisschop van Metz, ovl. circa 690.


Walchigise van Verdun
Walchigise van Verdun, geb. circa 611.


Anicii
Anicii .

een zoon:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Ruricus     


Bathilde de Kent
Bathilde de Kent, geb. circa 625, koningin van Frankrijk in 648?, ovl. circa 30 jan 680.

tr.
met

Clovis II dit le Fainéant de Neustrrië der Franken, zn. van Dagobert I koning van Neustrië (koning der Franken) en Nantilde de Bobigny d'Autrasië (koningin der Franken), geb. in 634, Koning van Frankrijk vanaf eind October 640, ovl. tussen 11 sep 657 en 16 nov 657 .

Uit dit huwelijk 2 zonen:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Thierry III*650  †690 Arras [Frankrijk] 40
Childeric II*651  †675  24


Sisoigne van Acainië
Sisoigne van Acainië, geb. circa 600.

een dochter:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Bathilde*625  †680  55


Baudgise II van Aquitanië
Bodegisel (Baudgise II) van Aquitanië, hertog van Aquitanië, ovl. Carthago [Libya] in 589,
, Bodegisel (Bodegeisel Bodogisel) van Aquitainie; Ambassadeur van Byzantium
Wetende dat de vader van St. Arnulf Bodogisel heet blijft de kwestie om deze nader te identificeren.  Er waren verschillende edelen van die naam bekend in de VIe eeuw:
1) Bodogisel, patriciër in de Provence, vervolgens hertog in Austrasië, trouwde voor 566 met Palatina, dochter van de bisschop van Troyes Gallomagnus, stierf oud geworden in 585, vermaakte zijn nalatenschap aan zijn zoons,
2) Bodogisel, een austrasische edelman, broer van hertog Babon, zoon van Mummolin van Soissons, ambassadeur te Byzantium in 589, maakte een stop in Carthago en werd daar door de bevolking omgebracht,
3) Bodogisel, hofmeier, hij werd in 581 door Childebert aangezocht als opvolger van Domnole voor het diocees Mans, trouwde Magnatrude van wie hij een dochter had, had eveneens verschillende broers waaronder Nectaire echtgenoot van Domnola, dochter van Victor, bisschop van Rennes, hij was misschien identiek of een nauwe bloedverwant van de Bodogisel die diaken was in 576 te Tours en later bisschop van Angers,
4) Bodogisel, echtgenoot van Sancia, gaf aan St. Bertrand, bisschop van Mans (586-632) zijn landgoederen in Fontaines en Sarthe, hij leefde nog in 616.
De eerste valt af wegens de leeftijd, gestorven in 585 op een zeer geavanceerde leeftijd en had een zoon die kon erven, dus was die zoon niet geboren in 580/5 zoals St. Arnulf.  De derde Bogisel valt af aangezien hij alleen maar een dochter had, de vierde Bodogisel lijkt weinig waarschijnlijk aangezien Bertrand een deel van zijn goederen vermaakte aan St. Arnulf en volgens gebruik in die tijd, zeker opgemerkt zou hebben dat deze een zoon van Bodogisel was.  Wat de tweede Bodogisel betreft, de naam Mummolin kwam in vele, hoewel vaak foute, genealogiën van St. Arnulf voor.  Zijn sterfjaar past goed bij het geboortejaar van St. Arnulf, terwijl bovendien bekend was dat de moeder van St. Arnulf jong weduwe werd. De tweede Bodogisel is daarom Settipani's aanbeveling.
Even though in the Wies book I used and in Luke Steven's "Line of Adam", Baudgise's father is listed as St. Gondolfus, other publications by Weis list his father as Baudgise I.

tr.
met

Chroadare (Oda) van Savoye, dr. van Bodegisel van Schwaben (hertog van Zwaben) en Palatina de Troyes, geb. circa 562, abdes d'Amay (België), ovl. voor 634,
, Chrodaire (Chrodoare) the SUEVE; Dua de SUABIA; Ode of SAXONS
Abdes van Amay na 589- voor 634.  Er waren veel twijfels zowel rond haar naam als het bestaan van het klooster van Amay.  Er bestond echter het testament van Adalgisel Grimon, diaken te Verdun, waarvan de echtheid boven twijfel verheven was, waarin hij beschreef dat zijn zuster Ermentrude, zijn broer Adon, zijn neef hertog Babon en zijn tante van vaderszijde begraven waren in Amay.  In 1977 werd bij opgravingen in Amay een graf gevonden van "de nobele Chrodoare, abdes van Amay".  Dit betreft zeker Ste. Ode en de tante van Adalgisel.
Het eerste gegeven omtrent de moeder van St. Arnulf kwam van Ummon, schrijver uit de IXe eeuw, die preciseerde dat ze uit Suavië (=van de stam der Alemanen) afkomstig was.  "Het leven van Ste. Ode", uit de XIIIe eeuw, bevatte een tekst dat Bodogisel als vader van St. Arnulf noemde en tevens Bodogisel als echtgenoot van Ste Ode.  In een ander geschrift uit de XIe/XIIe eeuw werd Ode van Suavië als moeder van de bisschop van Metz genoemd. Dit bevestigde enigszins de hypothese, maar helaas ontbrak een referentie aan Amay.

Uit dit huwelijk een zoon:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Arnulf*582  †641 Habend 58


Oda van Savoye
Chroadare (Oda) van Savoye, geb. circa 562, abdes d'Amay (België), ovl. voor 634,
, Chrodaire (Chrodoare) the SUEVE; Dua de SUABIA; Ode of SAXONS
Abdes van Amay na 589- voor 634.  Er waren veel twijfels zowel rond haar naam als het bestaan van het klooster van Amay.  Er bestond echter het testament van Adalgisel Grimon, diaken te Verdun, waarvan de echtheid boven twijfel verheven was, waarin hij beschreef dat zijn zuster Ermentrude, zijn broer Adon, zijn neef hertog Babon en zijn tante van vaderszijde begraven waren in Amay.  In 1977 werd bij opgravingen in Amay een graf gevonden van "de nobele Chrodoare, abdes van Amay".  Dit betreft zeker Ste. Ode en de tante van Adalgisel.
Het eerste gegeven omtrent de moeder van St. Arnulf kwam van Ummon, schrijver uit de IXe eeuw, die preciseerde dat ze uit Suavië (=van de stam der Alemanen) afkomstig was.  "Het leven van Ste. Ode", uit de XIIIe eeuw, bevatte een tekst dat Bodogisel als vader van St. Arnulf noemde en tevens Bodogisel als echtgenoot van Ste Ode.  In een ander geschrift uit de XIe/XIIe eeuw werd Ode van Suavië als moeder van de bisschop van Metz genoemd. Dit bevestigde enigszins de hypothese, maar helaas ontbrak een referentie aan Amay.

tr.
met

Bodegisel (Baudgise II) van Aquitanië, zn. van Mummolin van Soissons en Palatina van van Angouleme (van Troje), hertog van Aquitanië, ovl. Carthago [Libya] in 589,
, Bodegisel (Bodegeisel Bodogisel) van Aquitainie; Ambassadeur van Byzantium
Wetende dat de vader van St. Arnulf Bodogisel heet blijft de kwestie om deze nader te identificeren.  Er waren verschillende edelen van die naam bekend in de VIe eeuw:
1) Bodogisel, patriciër in de Provence, vervolgens hertog in Austrasië, trouwde voor 566 met Palatina, dochter van de bisschop van Troyes Gallomagnus, stierf oud geworden in 585, vermaakte zijn nalatenschap aan zijn zoons,
2) Bodogisel, een austrasische edelman, broer van hertog Babon, zoon van Mummolin van Soissons, ambassadeur te Byzantium in 589, maakte een stop in Carthago en werd daar door de bevolking omgebracht,
3) Bodogisel, hofmeier, hij werd in 581 door Childebert aangezocht als opvolger van Domnole voor het diocees Mans, trouwde Magnatrude van wie hij een dochter had, had eveneens verschillende broers waaronder Nectaire echtgenoot van Domnola, dochter van Victor, bisschop van Rennes, hij was misschien identiek of een nauwe bloedverwant van de Bodogisel die diaken was in 576 te Tours en later bisschop van Angers,
4) Bodogisel, echtgenoot van Sancia, gaf aan St. Bertrand, bisschop van Mans (586-632) zijn landgoederen in Fontaines en Sarthe, hij leefde nog in 616.
De eerste valt af wegens de leeftijd, gestorven in 585 op een zeer geavanceerde leeftijd en had een zoon die kon erven, dus was die zoon niet geboren in 580/5 zoals St. Arnulf.  De derde Bogisel valt af aangezien hij alleen maar een dochter had, de vierde Bodogisel lijkt weinig waarschijnlijk aangezien Bertrand een deel van zijn goederen vermaakte aan St. Arnulf en volgens gebruik in die tijd, zeker opgemerkt zou hebben dat deze een zoon van Bodogisel was.  Wat de tweede Bodogisel betreft, de naam Mummolin kwam in vele, hoewel vaak foute, genealogiën van St. Arnulf voor.  Zijn sterfjaar past goed bij het geboortejaar van St. Arnulf, terwijl bovendien bekend was dat de moeder van St. Arnulf jong weduwe werd. De tweede Bodogisel is daarom Settipani's aanbeveling.
Even though in the Wies book I used and in Luke Steven's "Line of Adam", Baudgise's father is listed as St. Gondolfus, other publications by Weis list his father as Baudgise I.

Uit dit huwelijk een zoon:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Arnulf*582  †641 Habend 58


Bodegisel van Schwaben
Bodegisel van Schwaben, geb. circa 509, hertog van Zwaben, ovl. circa 581.

tr.
met

Palatina de Troyes.

Uit dit huwelijk een dochter:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Chroadare*562  †634  72


Palatina de Troyes
Palatina de Troyes.

tr.
met

Bodegisel van Schwaben, geb. circa 509, hertog van Zwaben, ovl. circa 581.

Uit dit huwelijk een dochter:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Chroadare*562  †634  72


Mummolin van Soissons
Mummolin van Soissons, geb. circa 530, ovl. na 566,
, Mummolin, hofmeier ? in Neustrië, ….566 ….  Hij werd genoemd in een gedicht van zijn tijdgenoot Fortunat, die vertelde dat hij iemand was van hoge geboorte en tot de hoogste rangen van het hof behoorde.  Hij werd geïdentificeerd als Mummolin de Soissons, vader van de hertog Babon en Bodogisel, beiden ambassadeur te Byzantium in respectievelijk 584 en 589. Dit kan betekenen dat hij (of een naamgenoot) ambassadeur was in Byzantium in 539.
De naam Mummolin is van Gallo-Romeinse oorsprong, niet abnormaal in de periode waarin hij leefde.  Hier wordt tevens opgemerkt dat de Carolingers in de mannelijke lijn afstammen van prinsen en edelen die onder Clovis I hun invloed verloren.  Of dit nu afstammelingen waren van Thüringse, Suavische, Bourgondische of Frankische koningen, zij verloren hun invloed maar bleven min of meer lid van de locale adel, of waren zelfs Gallo-Romeinse notabelen of legeraanvoerders.  Hun dood kon een reden van vermelden kon zijn, (b.v.: Mundéric, Sigibald, Sigulf bij de Franken, de zoon van Bertaire bij de Thüringers, Willibald en Alethée bij de Bourgondiërs).  De verdere familie werd dan niet meer genoemd en verdwenen uit de geschiedenis om soms in de VIIe eeuw weer op de voorgrond te treden.

relatie
met

Palatina van van Angouleme (van Troje), dr. van Maurillon van Angouleme en Zuster van Ingeltrude , geb. Angouleme [Frankrijk] in 537, ovl. Neustrie, Normandy, France in 600,
, Ne...(zuster van Arnulf, hertog van Angoulème), haar grootvader zou een prins uit Thüringen zijn geweest, tevens de vader van Arnegonde en Ingonde, beide echtgenotes van Clotaire I, koning der Franken (vgl Clotaire I).

Uit deze relatie 2 zonen:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Bodegisel  †589 Carthago [Libya]  
Babon*562  †589 Carthago [Libya] 27


Palatina van van Angouleme (van Troje)
Palatina van van Angouleme (van Troje), geb. Angouleme [Frankrijk] in 537, ovl. Neustrie, Normandy, France in 600,
, Ne...(zuster van Arnulf, hertog van Angoulème), haar grootvader zou een prins uit Thüringen zijn geweest, tevens de vader van Arnegonde en Ingonde, beide echtgenotes van Clotaire I, koning der Franken (vgl Clotaire I).

relatie
met

Mummolin van Soissons, zn. van Mundéric de Cologne en Zuster van Gondulf , geb. circa 530, ovl. na 566,
, Mummolin, hofmeier ? in Neustrië, ….566 ….  Hij werd genoemd in een gedicht van zijn tijdgenoot Fortunat, die vertelde dat hij iemand was van hoge geboorte en tot de hoogste rangen van het hof behoorde.  Hij werd geïdentificeerd als Mummolin de Soissons, vader van de hertog Babon en Bodogisel, beiden ambassadeur te Byzantium in respectievelijk 584 en 589. Dit kan betekenen dat hij (of een naamgenoot) ambassadeur was in Byzantium in 539.
De naam Mummolin is van Gallo-Romeinse oorsprong, niet abnormaal in de periode waarin hij leefde.  Hier wordt tevens opgemerkt dat de Carolingers in de mannelijke lijn afstammen van prinsen en edelen die onder Clovis I hun invloed verloren.  Of dit nu afstammelingen waren van Thüringse, Suavische, Bourgondische of Frankische koningen, zij verloren hun invloed maar bleven min of meer lid van de locale adel, of waren zelfs Gallo-Romeinse notabelen of legeraanvoerders.  Hun dood kon een reden van vermelden kon zijn, (b.v.: Mundéric, Sigibald, Sigulf bij de Franken, de zoon van Bertaire bij de Thüringers, Willibald en Alethée bij de Bourgondiërs).  De verdere familie werd dan niet meer genoemd en verdwenen uit de geschiedenis om soms in de VIIe eeuw weer op de voorgrond te treden.

Uit deze relatie 2 zonen:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Bodegisel  †589 Carthago [Libya]  
Babon*562  †589 Carthago [Libya] 27


Mundéric de Cologne
Mundéric de Cologne, geb. circa 505, ovl. in 532,
, Munderic, pretendent voor de austrasische troon ca. 532.  Gregorius van Tours geeft ons veel informatie over Munderic en met veel details. Hij toont aan dat Munderic deel van de merovingische familie wuitmaakte, mede omdat Thierry hem de helft van zijn koninkrijk kon beloven.  Dit maakt Cloderic als zijn vader waarschijnlijker.  In de twaalfde eeuw werd de biografie van St. Gondulf, bisschop van Tongeren, geschreven die liet weten dat Munderic  een broer was van hertog Bodegisel, zoon van de betreurde Munderic, oom van St. Arnulf, hetgeen de positie van Munderic bevestigde. In de "Préhistoire" vinden we op pag 60 een enkele verwijzing naar  Prins Munderic, zonder twijfel van de Keulse dynastie. Op een dag gedurende de regering van Thierry I verhief Munderic zich en verklaarde voortaan de koning niet meer te dienen aangezien hij zelf net zo veel recht op die troon had.  Hij verzamelde een aantal mensen om zich heen die hem trouw zwoeren. Thierry probeerde vervolgens met valse beloften hem te paaien en bezwoer hem zelfs een deel van het koninkrijk te geven indien hij zijn claim waar kon maken.  Munderic wilde zich echter niet overgeven en Thierry had geen andere keus dan een leger bijeen te roepen en Munderic aan te vallen.  Deze had niet de middelen om hetzelfde te doen en verschanste zich in Vitry-le-Brûlé (Marne), weerstond gedurende zeven dagen een beleg. Uiteindelijk zond Thierry Aregisel als afgezant die hem een vrijgeleide beloofde als hij zich overgaf.  Munderic stemde hier in toe en werd prompt gedood maar niet nadat hij zelf velen omgebracht had, waaronder de verrader. Het is jammer dat we in de "Préhistoire" niets gewaar worden omtrent de voorouders van St. Arnulf, immers de merkwaardige omstandigheid doet zich nu voor dat althans in de gegeven versie, de serie vader van Munderic, Clodéric, Munderics' zoon en kleinzoon enz.  aantoont dat Karel de Grote in de rechte lijn van Ripuarische franken afstamt.

tr.
met

Zuster van Gondulf , dr. van Florentin (bisschop van Genève in 513) en Artémie , geb. circa 505,
, zuster van Gondulf, bisschop van Metz.

Uit dit huwelijk een zoon:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Mummolin*530  †566  36


Zuster van Gondulf
Zuster van Gondulf , geb. circa 505,
, zuster van Gondulf, bisschop van Metz.

tr.
met

Mundéric de Cologne, zn. van Chlodéric de Cologne (koning van Cologne) en Agilofinginne Blood, geb. circa 505, ovl. in 532,
, Munderic, pretendent voor de austrasische troon ca. 532.  Gregorius van Tours geeft ons veel informatie over Munderic en met veel details. Hij toont aan dat Munderic deel van de merovingische familie wuitmaakte, mede omdat Thierry hem de helft van zijn koninkrijk kon beloven.  Dit maakt Cloderic als zijn vader waarschijnlijker.  In de twaalfde eeuw werd de biografie van St. Gondulf, bisschop van Tongeren, geschreven die liet weten dat Munderic  een broer was van hertog Bodegisel, zoon van de betreurde Munderic, oom van St. Arnulf, hetgeen de positie van Munderic bevestigde. In de "Préhistoire" vinden we op pag 60 een enkele verwijzing naar  Prins Munderic, zonder twijfel van de Keulse dynastie. Op een dag gedurende de regering van Thierry I verhief Munderic zich en verklaarde voortaan de koning niet meer te dienen aangezien hij zelf net zo veel recht op die troon had.  Hij verzamelde een aantal mensen om zich heen die hem trouw zwoeren. Thierry probeerde vervolgens met valse beloften hem te paaien en bezwoer hem zelfs een deel van het koninkrijk te geven indien hij zijn claim waar kon maken.  Munderic wilde zich echter niet overgeven en Thierry had geen andere keus dan een leger bijeen te roepen en Munderic aan te vallen.  Deze had niet de middelen om hetzelfde te doen en verschanste zich in Vitry-le-Brûlé (Marne), weerstond gedurende zeven dagen een beleg. Uiteindelijk zond Thierry Aregisel als afgezant die hem een vrijgeleide beloofde als hij zich overgaf.  Munderic stemde hier in toe en werd prompt gedood maar niet nadat hij zelf velen omgebracht had, waaronder de verrader. Het is jammer dat we in de "Préhistoire" niets gewaar worden omtrent de voorouders van St. Arnulf, immers de merkwaardige omstandigheid doet zich nu voor dat althans in de gegeven versie, de serie vader van Munderic, Clodéric, Munderics' zoon en kleinzoon enz.  aantoont dat Karel de Grote in de rechte lijn van Ripuarische franken afstamt.

Uit dit huwelijk een zoon:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Mummolin*530  †566  36


Arnould van Schelde
Arnould van Schelde [[https://gw.geneanet.org/gfourgeaud?lang=nl&pz=axel&nz=beyssac&p=arnould&n=de+schelde], geb. circa 550, ovl. in 601.

tr.
met

Oda van Schwaben, geb. circa 565.

Uit dit huwelijk een dochter:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Ida*592  †652 Nivelles [België] 60


Oda van Schwaben
Oda van Schwaben, geb. circa 565.

tr.
met

Arnould van Schelde [[https://gw.geneanet.org/gfourgeaud?lang=nl&pz=axel&nz=beyssac&p=arnould&n=de+schelde], zn. van Ansbert van Schelde (senator) en Bilichilde von Köln, geb. circa 550, ovl. in 601.

Uit dit huwelijk een dochter:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Ida*592  †652 Nivelles [België] 60


Ansbert van Schelde
Ansbert van Schelde, geb. circa 532, senator, ovl. in 570.

tr.
met

Bilichilde (Blithilde) von Köln, geb. circa 525,
, Bilichilde ?, als Ansbert, oude genealogiën noemen haar als echtgenote van Ansbert en zelfs als dochter van Clotaire I.  Meer dan dat ze bestaan heeft is er niet en in bloedverwantschap stond tot de Merovingers blijft onzeker, tr. (2) met Ansbert . Uit dit huwelijk een zoon.

Uit dit huwelijk een zoon:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Arnould*550  †601  51


Bilichilde von Köln
Bilichilde (Blithilde) von Köln, geb. circa 525,
, Bilichilde ?, als Ansbert, oude genealogiën noemen haar als echtgenote van Ansbert en zelfs als dochter van Clotaire I.  Meer dan dat ze bestaan heeft is er niet en in bloedverwantschap stond tot de Merovingers blijft onzeker.

tr. (1)
met

Ansbert van Schelde, zn. van Ferréol van Narbonne (senator van Narbonne) en Dodo de Cologne des Francs Ripuaires (abdis van St. Pierre-de-Rheims), geb. circa 532, senator, ovl. in 570.

Uit dit huwelijk een zoon:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Arnould*550  †601  51

tr. (2)
met

Ansbert , zn. van Ferréol van Narbonne (senator van Narbonne) en Dodo de Cologne des Francs Ripuaires (abdis van St. Pierre-de-Rheims), senator,
, ook voor hem gold dat hij nergens door tijdgenoten genoemd wordt en het waren slechts stambomen gemaakt in de Carolingische tijd die ons zijn naam geven. Er is echter aangetoond dat sommige van deze bronnen gecopieerd zijn van oude kronieken van Metz.  Ook andere, onomastische (uit oogpunt van de naamkunde) argumenten, ondersteunen Ansbert als vader van Arnoald.

Uit dit huwelijk een zoon:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Arnoald     


Dodo de Cologne des Francs Ripuaires
Dodo de Cologne des Francs Ripuaires, geb. circa 505, abdis van St. Pierre-de-Rheims.

tr.
met

Ferréol van Narbonne, zn. van Tonance Ferréol (senator te Narbonne) en Industrie , geb. circa 490, senator van Narbonne.

Uit dit huwelijk 2 zonen:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Ansbert*532  †570  38
Ansbert     


Agilulf le Suève de Baviere
Agilulf le Suève de Baviere, geb. in 482, Duc Agilolfing en Bavière, ovl. in 537,
, zwager van Clodéric.  Deze figuur, waarvan de naam misschien Agilulf was, stamde in de vrouwelijke lijn af van een koning Agilulf der Suaven, gestorven in 458.  We veronderstellen dat hij een broer was van één van de vrouwen van Clodéric, koning te Keulen.

tr.
met

Sédéleubeude de Bourgondie, dr. van Godogisel van Bourgondië (koning) en Theodelinde de Cologne (koningin), geb. circa 492, ovl. op 31 mei 576,
, een Bourgondische prinses, mogelijk een dochter van Godegisel en Theodelinde, die zeker geen mannelijke nakomelingen hadden.  Zij moest dan wel de slachtpartij te Vienne overleefd hebben (vgl. Godogisel), want Settipani geeft aan dat zowel Godegisel als Theodelinde daarbij omgebracht werden. Chronologisch zou een dochter van Godegisel en Théodelinde de grootmoeder van Garibald, hertog van Beieren 555-590 moeten zijn. Dat beide echtelieden omkwamen in 500 baseert zich op de beschrijving van Settipani die achter de beide namen schrijft "morts vers 500".

Uit dit huwelijk een zoon:

 naamgeb.plaatsovl.plaatsoudrelatiekinderen
Agivald*515  †584  69